Motivation of children to participate in a futsal school
Abstract
Introduction: Motivation is a relevant factor to start sports participation and it can vary according to age and type of sport. Aim: The present study aimed to investigate the motivation of children participating in a futsal sports school in the south of Rio Grande do Sul. It is a qualitative study with a descriptive approach. Materials and Methods: The study included 25 children eight and nine years old. For the data collection, a field-work diary and semi-structured group interviews were used. The study had an approximation phase in which the interviewer was present, for a period of one month in sports training, with the intention of facilitating interaction and familiarization, and the group interviews phase following a pre-established investigative script. The information collected was transcribed and content analysis was performed to examine and interpret the information. Results: Among the results referring to the motivation of the participants, it was identified that the engagement in the school was mostly motivated by the own children, followed by the parents support and friends support, respectively. In terms of reasons of continued practice the dream of becoming a football player was marked, as well as the training characteristics and family and friend’s social support. Conclusions: Understanding these motivational factors is relevant to drive actions in the professional practice that make sense of the expectations and contexts of the children are involved, also favoring the maintenance of their links with schools and sports.
References
-Almeida, D.; Souza, R.M. A influência dos pais no envolvimento da criança com o esporte durante a Iniciação Esportiva no futebol em uma escolinha de Campo Bom-RS. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Num. 15. 2016. p. 256-268.
-Bardin, L. Análise de Conteúdo. Lisboa. Edições 70. 2011.
-Costa, J.E.; Dias, N.; Oliveira, E.A.; Aburachid, L.C.; Grunennvaldt, J.T. A mulher em quadra: evidências contemporâneas do contato inicial com futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Num. 41. 2018. p. 694-702.
-Diehl, A.A.; Souza, R.M. Os fatores motivacionais no Futsal: estudo realizado com crianças de um projeto social de Futsal no município de Lindolfo Collor-RS. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Num. 39. 2018. p. 445-454.
-Fonseca, G.M.M.; Zechin, M.; Mangini, R.E. O abandono do futsal na iniciação esportiva. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 6. Num. 21. 2014. p. 169-176.
-Fonseca, V. Desenvolvimento cognitivo e processo de ensino aprendizagem: Abordagem psicopedagógica à luz de Vygotsky. Rio de Janeiro. Vozes. 2018.
-Gil, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo. Atlas. 2008.
-Gonzales, N.M.; Pedroso, C.A.M.Q. Esporte como conteúdo da Educação Física: A ação pedagógica do Professor. EFdeportes. Com. Vol. 15. 2012.
-Greco, P.J.; Silva, S.A. A metodologia de ensino dos esportes no marco do programa segundo tempo. IN Oliveira, A.B.; Perim, G.L. Fundamentos pedagógicos para o programa segundo tempo. Porto Alegre. UFRGS. 2009. p. 81-111.
-Kozak, J.C.P.; Silva, G. Análise motivacional da prática de futsal em crianças de 3 a 7 anos de idade e das expectativas dos pais. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Num. 39. 2018. p. 421-427.
-Morais, A.O.; Souza, S.R.; Bosquetti, M.A.; Santos, G.G. Comportamentos antiesportivos e de fair play em categorias de base do futsal. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva. Vol. 21. Num. 2. 2019. p. 136-150.
-Moura, I.S. Fatores que interferem na iniciação do futsal nas categorias de base sub 09 e sub 11. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 7. Num. 26. 2016. p. 425-429.
-Notari, G.S.; Voser, R.C.; Duarte Júnior, M.A.S.; Hernandez, J.A.E. Fatores motivacionais em atletas de categoria de base de um clube de futebol de Porto Alegre. Revista Brasileira de futsal e futebol. São Paulo. Vol. 10. Num. 41. 2018. p. 703-709.
-Oliveira Tobias, W.; Cazella, R.D.; Ribeiro, D. Fatores relacionados à desistência da prática do Futsal e crianças e adolescentes. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 8. Num. 29. 2016. p. 181-189.
-Paiva, R.; D’Angelo, F.; Venâncio, C.; Freire, J.B. O jogo: Conteúdo e estratégia para ensinar bem o esporte para todos. Revista REMECS. Vol. 2. Num. 2. 2016. p. 47-56.
-Reverdito, R.S.; Scaglia, A.J.; Montanger, P.C. Pedagogia do esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo. Phorte. 2013.
-Rosa, I. Influência do futsal e do treinador no desenvolvimento social em crianças e adolescentes. Monografia. Santa Rosa. UNIJUI. 2019.
-Santos, A.R.; Eugênio, J.F.; Souza, R.A.; Liberali, R.; Almeida R. A influência familiar em atletas de categorias de base no futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 3. Num. 8. 2012. p. 83-88.
-Samulski, D. Psicologia do esporte: conceitos e novas perspectivas. 2ª edição. Manole. 2004.
-Silva, F.S.C. Percepção de envolvimento parental e motivação de jovens atletas no esporte. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual Paulista. 2019.
Copyright (c) 2022 Maurício Augusto Zagula, Patrícia da Rosa Louzada Silva, Vivian Hernandez Botelho, Eraldo dos Santos Pinheiro, Inácio Crochemore Mohnsam da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).