Scientific production of brazilian pedagogy of sport on handball

  • Antonio Coppi Navarro Doutor em Engenharia Biomédica, Mestre em História da Ciência, Graduado em Pedagogia e História
Keywords: Handball, Sport pedagogy, Scientific production

Abstract

The aim of this studywas to quantify the scientific production on handball pedagogy of sport from the doctoral theses, of dissertations and scientific papers available electronically, free access via the Internet. The sample included 115 scientific productions,13 Theses Doctoral and 68 Dissertations for the Handball, Theses Data base available on the Capes and 34 scientific papers on the Handball, available in databases at www.scielo.br; www.scielo.org and www.periodicos.capes.gov.br and that after reading the titles and abstracts of these scientific products eliminated are those that are not dealt with the object of this study, leaving just 2 scientific papers, 1 Doctoral Thesis and 7 Dissertations. Of the total scientific production presented in this paper, about handball sport pedagogy, we can say that the studies/researchas a whole focuses on the issues of teaching and learning-training, of tactical situations, games, in the context of school sports competitions in the categories of initiation and cultural issues.

References

-Galatti, L.R. Esporte e clube sócio-esportivo: percurso, contextos e perspectivas a partir de estudo de caso em clube esportivo espanhol. Tese de Doutorado em Educação Física. Faculdade de Educação Física. Unicamp. Campinas. 2010.

-Greco, J.P. O Ensino do Comportamento Tático nos Jogos Esportivos Coletivos: aplicados no Handebol. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas. 1995.

-Mendes, J.C. O processo de Ensino-Aprendizagem-Treinamento do Handebol no estado do Paraná: um estudo da categoria infantil. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina. 2006.

-Menezes, R.P. Das situações do jogo ao ensino das fixações no handebol. Motriz. Vol. 17. Núm. 1. p. 39-47. 2011.

-Nery, M.A.C. Grupos Esportivos de Handebol: um estudo sobre a inter-subjetividade. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. 2003.

-Pasko, V.C. A popularidade do Handebol no contexto escolar e extra-escolar do Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado. Universidade Gama Filho. 2005.

-Pinho, S.T.; Alves, D.M.; Greco, J.P.; Schild, J.F.G. Método situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. Motriz. Vol. 16. Núm. 3. p. 580-590. 2010.

-Pinho, S.T. Método situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pelotas. 2009.

-Pinto, V.M. O Jogo como uma Proposta Metodológica para o Ensino e Aprendizagem de Habilidades Motoras Específicas do Handebol. Dissertação de Mestrado. Universidade Metodista de Piracicaba. 2005.

-Ribeiro, P.H. A participação nas competições inter-colegiais de Handebol e o desenvolvimento no Esporte. Dissertação de Mestrado. Universidade Castelo Branco. 2006.

-Uezu, R. Cineantropometria e conhecimento tático de jovens atletas de handebol masculino. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. 2005.

Published
2012-04-09
How to Cite
Navarro, A. C. (2012). Scientific production of brazilian pedagogy of sport on handball. RBFF - Brazilian Journal of Futsal and Football, 3(10). Retrieved from https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/118
Section
Articles: Special Edition