Performance of technical skills among adolescent students of different genders
Abstract
The performance of technical fundamentals and the practice time of futsal students can interfere with the level of learning between the genders of adolescents in elementary school. The objective was to compare the performance of technical fundamentals and the practice time between the genders of adolescents in futsal. 22 adolescents (11 boys and 11 girls) aged 12 to 15 years old, were divided into two groups of women (G1) and men (G2). The groups were evaluated by the Skills test. Age, body mass, height, ball handling, ball control, kick accuracy and passing accuracy were obtained. Comparisons of variables between groups were performed using the Student's t test for independent samples (parametric) and the Mann-Whitney U test (non-parametric) and the level of significance was set at 5%. Significant differences were identified between groups G1 and G2 only in driving (G1=21.0 ± 4.6 s; G2=15.6 ± 3.4 s, p<0.05) and in the pass with the left foot (G1=6.2 ± 4.7 correct answers; G2 = 10.2 ± 4.2 correct answers, p<0.05). Similar values were found between groups in age, body mass, height, practice time, domain1.95 m, domain 3.05m, kick and pass with the right foot (p>0.05). Therefore, the performance is higher in male adolescents only in the variables of speed of the ball conduction and in the accuracy of the pass with the left foot when compared to the female in elementary school.
References
-Andrade, V. L.; Vieira, L. H. P.; Bedo, B. L. S.; Macari, R.; Mariano, F. P.; Noda, C. T.; Santiago, P. R. P. Velocidade da bola no chute no futsal: comparação entre garotos com diferentes níveis de desempenho e correlação de variáveis preditoras do desempenho. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 29. Núm. 3. p. 371-81. 2015.
-Aguirre, P. F.; Chaves, P. M.; Franken, M. Comparação do desempenho de fundamentos técnicos em crianças de diferentes faixas etárias no futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 11. Núm. 42. p. 105-110. 2019.
-Barbieri, F. A.; Moura, F. A.; Júnior, R. L.; Wisiak, M.; Santiago, P. R. P.; Tatiane, T.; Cunha, S. A. Padrão Cinemático do Membro de Suporte no Chute Realizado com os Membros Dominante e não Dominante no Futsal. Lecturas Educación Física y Deportes. Vol. 10. Núm. 91. 2005.
-Barbieri, F. A.; Gobbi, L. T. B. Assimetrias laterais no movimento de chute e rendimento no futebol e no futsal. Motricidade. Vol. 5. Núm. 2. p. 33-47. 2009.
-Barbieri, F. A.; Santiago, P. R.; Gobbi, L. T.; Cunha, S. A. Análise Cinemática da Variabilidade do Membro de Suporte Dominante e não Dominante Durante o Chute no Futsal. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto. Vol. 8. Núm.1. p. 68-76. 2008.
-Correia, T. A. S.; Netto, J. E. S.; Motivos para a prática esportiva e fatores associados. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. Vol. 11. Núm. 2. p. 82-95. 2012.
-Cruz, R. A. R. S.; Vespasiano, B. S.; Oliveira, R. M.; Pellegrinotti, I. L. Quantificação dos aspectos técnicos de uma equipe de futsal durante uma competição oficial. Revista Acta Brasileira do Movimento Humano. Vol. 3. Núm. 4. p. 57-67. 2013.
-Daronco, L. S. E.; Flôres, F. S. Fundamentos técnicos: a base do futsal. Lecturas: Educación Física y Deportes. Vol. 16. Núm. 163. 2011.
-Garganta, J. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos. 1995.
-Garganta, J.; Amaral, R. A modelação do jogo em futsal. Análise sequencial do 1X1 no processo ofensivo. Revista Portuguesa de Ciência do Desporto. Vol. 5. Núm. 3. p. 298-310. 2005.
-Gaya, A.; Silva, G. Projeto Esporte Brasil. Manual de Aplicação de Medidas e Testes, Normas e Critérios de Avaliação. PROESPBR. Porto Alegre. 2007.
-Guia, N.; Ferreira, N.; Peixoto, C. A eficácia do processo ofensivo em futebol. O incremento do rendimento técnico-táctico. Lecturas: Educación Física y Deportes. Vol. 10. Núm. 79. 2004.
-Kroger, C.; Roth, K. Escola da bola - um ABC para iniciantes nos jogos esportivos. Phorte. 2002.
-Oliveira, S. R. S.; Junior, H. S.; Mansano, M. M.; Simões, A. C. Futebol feminino de competição: uma análise das tendências do comportamento das mulheres/atletas em competir, vencer e estabelecer metas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 20. Núm. 3. p. 209-18. 2006.
-Oliveira, A. J. F.; Silva, J. C. G.; Neto, G. R.; Llarena, M. P. C.; Santos, R. W.; Sousa, M. S. C.; Batista, G. R. Ações técnicas e emocionais em jogadores escolares de futsal. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 14. Núm. 3. p. 15-22. 2015.
-Pittoli, T. E. M. Scout no futsal: o que os números mostram sobre o jogo. Trabalho de Conclusão de Curso. Rio Claro. 2008.
-Ré, A. H. N. Desempenho de adolescentes no futsal: relações com medidas antropométricas, motoras e tempo de prática. Tese de Doutorado. Escola de Educação Física e Esporte. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2007.
-Reilly, T.; Gilbourne, D. Science and footbal: a review of applied research in the football codes. Journal of Sports Sciences. Vol. 21. p. 693-705. 2003.
-Ricken, M. A.; Vandressen, A. M.; Medeiros, R. O.; Liberali, R.; Almeida, R. Comparação das habilidades específicas no futsal entre gêneros participantes da categoria sub-15 de uma cidade do sul de Santa Catarina. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 2. Núm. 6. p. 156-162. 2010.
-Silva, J. B. Comparação da performance motora e técnica entre equipes de futsal de escolas da rede pública e privada. TCC. UEPG. 2010.
-Voser, R. C.; Giusti, J. G. O. Futsal e a Escola: Uma Perspectiva Pedagógica. Porto Alegre. Artmed. 2002.
Copyright (c) 2022 Frederico Deponti Brasil, Laryssa Freitas Piecha, Milena Tolfo Tadielo, Pedro Mendes Chaves, Marcos Franken
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).